1B - Inglês I

Aula 1 - Língua inglesa, tecnologia e educação
 1

Atividade 1

Favela Tour + Art and Brazilian Culture

A  unique  program  for  those  who  wish  to  get  to  know  the  favelas  in  Rio  de  Janeiro through Brazilian art and culture. This tour includes a visit to the first open-air Museum ever  inaugurated  inside  a  favela.  Visitors  will  enjoy  a  two  kilometer  stroll  through  the favelas of Cantagalo and Pavão-Pavãozinho and view 26 houses painted with colorful graffiti that portrays the history of the favela and its local culture.
This open-air museum was created to preserve the memory of these communities and exhibit their cultural beauty. This tour of the painted houses includes various locations of symbolic importance to the residents, locations that showcase local culture and also highlight some of the needs inside the favela, such as issues around garbage collection and adequate water supply.
A  community  resident  will  be  your  guide  on  this  tour,  he  will  explain  the  history portrayed by the paintings. Each graffiti is accompanied by a text inspired on traditional popular literature (cordel).

Answer the Questions

1. Em que local ocorre o programa?
Nas favelas do Rio de Janeiro.

2. Qual é o assunto do programa?
Um passeio por um museu ao ar livre dentro de uma favela no Rio de Janeiro para retratar a arte e cultura brasileira.

3. O que está incluso na visita turística?
O passeio inclui vários locais de importância simbólica para os moradores locais que mostram a cultura local destacando questões como a coleta de lixo e abastecimento de água.

4. Quais os nomes das favelas que podem ser visitadas pelos turistas?
Favelas do Cantagalo e Pavão-Pavãozinho.

5. O que os visitantes podem ver em 26 casas dessas favelas?
Grafite colorido que retrata a história da favela e sua cultura local.

6. O que esses grafites retratam?
O grafite colorido retrata a história da favela e sua cultura local e é acompanhado de um texto inspirado na literatura popular tradicional de cordel.

7. Por que esse museu foi criado?
Foi criado para preservar a memória dessas comunidades e exibir a sua beleza cultural.

8. Quem será o guia?
O guia será um morador da própria comunidade.

9. O que acompanha cada grafite?
É acompanhado de um texto inspirado na literatura popular tradicional de cordel.


Aula 2 - Compreensão escrita: Predição


Atividade 1

CASINO AALBORG
Velkommen til Danmarks mest venlige kasino
Ved Straden, 14-16 Tlf. 98 10 15 50. Glæd dig til spændende og morsomme timer i selskab med festligemennesker i en international atmosfære. Åben alle ugens dage fra kl. 20.00 – 04.00. Entré DKK 50,00. Der er legitimationspligt i henhold til dansk lov. Ingen adgang for unge under 18 år.


1. Qual é o horário de atendimento do lugar?
Das 20:00h até 04:00h.

2. Quanto custa o ingresso?
Em torno de £ 50,00.

3. Qual é o telefone do estabelecimento?
O telefone é 98 10 15 50.

4. Qual a idade mínima para frequentar o cassino?
Mínimo 18 anos.

Atividade 2


Neste caso Garfield iria contra sua própria suposição de haver peixe no lago uma vez que o peixe o “chamou” de gordo.

Atividade 3


SNOOP Gostaria de algo mais atrativo ao invés de pão e leite.


Aula 3 - Compreensão Escrita Skimming


Atividade 1

Faça um skimming (leitura rápida, sem entrar em detalhes) do texto abaixo. Em seguida, responda as questões da atividade.

1. Que texto é esse (gênero textual)?
(a) Article
(b) Academic text
(c) Information leaflet
(d) Book review

2. Este texto foi escrito para quem (audiência)?
(a) Workers
(b) Librarian users
(c) Teachers
(d) Children

3. Qual é o assunto do texto?
(a) Information about some of the resources you can lend to the library
(b) Information about some of the resources you can buy at the library
(c) Information about some of the resources you can sell in the library
(d) Information about some of the resources you can borrow from the library

Atividade 2 

Leia o texto a seguir, What is a computer?, e faça o seguinte:


1. Escolha a melhor opção que indique qual é o assunto do texto:
(a) How to install a computer
(b) How to learn English using computers
(c) How to use a computer
(d) The role and use of computers in modern societies


2. Relacione a ideia central de cada parágrafo com o parágrafo correspondente.


Text: What is a computer?

Parágrafo
Ideia central de cada parágrafo
(1) Nowadays, in most modern societies, almost everybody has an idea about what a computer is. We depend on computers in every aspect of our lives whether we know how to use one or not. But does everyone really know how a computer works inside?
(a) Termos da língua inglesa utilizados em diferentes línguas.
(2) A computer is an electronic machine which processes data and provides the results of the processing as information. There are three basic steps in the computing process. The first one is input, which consists of feeding data into the computer’s memory. Then comes the processing: the program is run and the computer processes the data by performing a set of instruction. The third and final step is the output furnished by the computer, which allows the user to see the results either in printed form or on the screen.
(b) Dependência do computador nas sociedades modernas.
(3) The world of computers has created a specific language of its own. English words such as software and hardware are used worldwide and have been borrowed by many different languages. Software is information in the form of data and programs, and hardware refers to the electronic and mechanical parts that make up a computer system.
(c) Nem todos sabem utilizar o computador, apesar de sua presença na maioria das sociedades.
(4) Despite the constant presence of computers in most societies, it is a great mistake to believe that everybody in the world is computer-literate, i.e., is familiar with computers and knows how to use them properly. In some contemporary societies, many people still have no idea about the existence of computers, and even in the so-called developed countries, there are lots of people who do not know or do not care about what a computer is.
(d) Definição do termo computador e descrição das etapas básicas do processo de computação.

Gabarito Atividade 1 - 1c, 2b, 3d
Gabarito Atividade 2 - 1d, Ideia A - Parágrafo 3, Ideia B - Parágrafo 1, Ideia C - Parágrafo 4, Ideia D - Parágrafo 2 


Aula 4 - Compreensão Escrita: Scanning


Atividade 1

Preserving Culture in the Amazon

A gripping account of a collision of cultures, “Xingu” tells the inspiring true story of the three Villas Bôas brothers, who became the leading advocates for Brazil’s Amazonian Indians, an effort that culminated in the founding of a mammoth tribal preserve.

Directed by Cao Hamburger, “Xingu” begins in 1943, when the brothers — Orlando (Felipe Camarago), Cláudio (João Miguel) and Leonardo (Caio Blat) — sign up for Brazil’s March to the West, an expedition to explore and open the interior for development. Smitten by the land’s raw beauty, they are also fascinated by the indigenous people there.

Orlando, the eldest and a natural politician, defuses the tensions when they meet the Xavante, who have not seen white men before. When a flu epidemic kills half the tribe, the brothers vow to protect the natives from the forces of civilization that they represent. “We are the poison,” Cláudio says, “and the antidote.”

The brothers eventually win the creation, in 1961, of the Xingu National Park, a preserve larger than Maryland. The film makes clear that not everyone agrees with the Xingu approach, that one answer does not fit all. But as natives maintain traditional lives there, they can integrate into the larger society, by their own choice and at their own speed.

Unfortunately, the movie covers almost three decades choppily. But Mr. Camarago and Mr. Miguel convey the stubborn commitment that made the brothers so revered by the tribes. The native actors add authenticity to the production, which uses the Tupí language and films in the park. In all, “Xingu” is a fitting tribute to the Villas Bôas vision.

Fonte: The New York Times

Answer the Questions

1. Qual é a fonte do texto (onde ele foi publicado)?
Foi publicado  em  “The  New York  Times”.

2. Quem escreveu o texto?
O autor é Daniel M. Gold.

3. Quando o texto foi publicado?
Foi publicado em 13 de Março de 2014.

4. Qual é o título do filme?
“Xingu”.

5. Qual é o nome do diretor do filme?
Cao Hamburger.

6. Qual é o nome dos três irmãos Villas Boas?
Orlando, Cláudio e Leonardo.

7. Qual é o nome da tribo de índios que eles encontraram?
Xavante.

8. Quando foi criado o Parque Nacional do Xingu?
Em 1961.

9. Que língua os atores nativos falam no filme?
9. Tupi.

10. Onde o filme foi rodado?
No Parque Nacional do Xingu.


Aula 5 - Compreensão Escrita: Sites, Dicionários, Tradutores e Ferramentas

Biography - Albert Einstein




Albert Einstein was born in Ulm, Germany on March 14, 1879. As a child, Einstein revealed an extraordinary curiosity for understanding the mysteries of science (started only at age 10/11). A typical child (only to his socio-economic class — educated middle class), Einstein took music lessons, playing both the violin and piano — a passion that followed him into adulthood. Moving first to Italy and then to Switzerland, the young prodigy graduated from high-school in 1896.

In 1905, while working as a patent clerk in Bern, Switzerland, Einstein had what came to be known as his “Annus Mirabilis” — or “miracle year”. It was during this time that the young physicist obtained his Doctorate degree and published four of his most influential research papers, including the Special Theory of Relativity. In that, the now world famous equation "e = mc2" unlocked mysteries of the Universe theretofore unknown.


Ten years later, in 1915, Einstein completed his General Theory of Relativity and in 1921 he was awarded the Nobel Prize in Physics (iconic status cemented in 1919 when Arthur Eddington’s expedition confirmed Albert Einstein’s prediction). It also launched him to international superstardom and his name became a household word synonymous with genius all over the world.
Einstein emigrated to the United States in the autumn of 1933 and took up residence in Princeton, New Jersey and a professorship at the prestigious Institute for Advanced Study.
Today, the practical applications of Einstein’s theories include the development of the television, remote control devices, automatic door openers, lasers, and DVD-players. Recognized as TIME magazine’s “Person of the Century” in 1999, Einstein’s intellect, coupled his strong passion for social justice and dedication to pacifism, left the world with infinite knowledge and pioneering moral leadership.

Atividade 1

Text – Biography


Linha
Palavra do texto
Sinônimo
1
child
(a) kid
(b) childish
(c) teenager
(d) adult
2
extraordinary
(a) crazy
(b) exceptional
(c) funny
(d) average
9
obtained
(a) failed
(b) divided
(c) earned
(d) missed
10
research papers
(a) research articles
(b) theoretical papers
(c) reviews
(d) essas
11
unknown
(a) common
(b) identified
(c) famous
(d) undiscovered
12
completed
(a) concluded
(b) started
(c) begun
(d) interrupted
13
awarded
(a) granted
(b) refused
(c) ignored
(d) disagreed
18
prestigious
(a) common
(b) insignificant
(c) illustrious
(d) ordinary
19
applications
(a) utilizations
(b) misuses
(c) misunderstandings
(d) reasonings
22
dedication
(a) apathy
(b) devotion
(c) arrogance
(d) disloyalty

Atividade 2


Text – Biography


Linha
Palavra do texto
Categoria Gramatical
1
child
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
2
extraordinary
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
9
obtained
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
10
research papers
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
11
unknown
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
12
completed
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
13
awarded
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
18
prestigious
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
19
applications
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)
22
dedication
(a) substantivo (noun)
(b) verbo (verb)
(c) adjetivo (adjective)
(d) advérbio (adverb)

Gabarito Atividade 1
1  child  (a) kid 
2  extraordinary  (b) exceptional 
9  obtained  (c) earned 
10  research papers  (a) research articles 
11  unknown  (d) undiscovered 
12  completed  (a) concluded 
13  awarded  (a) granted 
18  prestigious  (c) illustrious 
19  applications  (a) utilizations 

22  dedication  (b) devotion 


Gabarito Atividade 2
1  child  (a) substantivo (noun) 
2  extraordinary  (c) adjetivo (adjective)  2
9  obtained  (b) verbo (verb) 
10  research papers  (b) verbo (verb) 
11  unknown  (c) adjetivo (adjective) 
12  completed  (c) adjetivo (adjective) 
13  awarded  (b) verbo (verb) 
18  prestigious  (c) adjetivo (adjective) 
19  applications  (a) substantivo (noun) 
22  dedication  (a) substantivo (noun)



Aula 6 - Compreensão e Produção Escrita: Estrutura Textual e Note Taking


Para praticar o que foi abordado na Aula 6, você vai tomar notas (note-taking) do texto acima, Viola Caipira. Faça isso da seguinte forma:

  • Na coluna da direita (Note-taking) do quadro abaixo, tome notas em inglês;em suas notas, cada parágrafo deve ser reduzido
  • Em forma de frase(s) ou com indicação das palavras mais relevantes de cada parágrafo.
Lembre-se:

  • As suas notas podem ser feitas com as mesmas frases/palavras do texto;
  • As informações mais relevantes de cada parágrafo costumam vir no início dele (mesmo que, às vezes, informações adicionais podem estar presentes em outras partes do parágrafo). 




Aula 7 - Compreensão e Produção Escrita: Produção Textual






Nenhum comentário:

Postar um comentário